Svar på vanliga frågor
Behöver jag vara hemma när ni städar hemma hos mig?
Du kan välja att vara hemma varje gång när städningen ska påbörjas. Alternativt kan nycklarna överlämnas till oss mot en nyckelkvittens. Vi indexerar nycklarna på så sätt att någon nyckel inte kan identifieras till avsedd adress eller avsett lås.
Städar ni på helger också?
Ja, det gör vi. Vid städuppdrag under helg tillkommer en prishöjning på 20 procent. Priset fastställs vid bokningen.
För avtalskunder gäller uppehåll om ett städtillfälle infaller på en vardagshelg. Vid överenskommelse kan städningen flyttas till en annan dag.
Kan jag avboka ett städtillfälle?
Ja, absolut. Engångsuppdrag ska avbokas senast tre dagar innan städtillfället. Vid senare avbokning debiterar vi en inställelseavgift på 300 kronor.
Avtalskunder kan ha ett längre uppehåll. Efter en månads uppehåll utgår en viloavgift på 150 kronor per varje uteblivet städtillfälle. Uppehåll ska anmälas senast tre dagar innan städtillfället. Vid senare anmälan debiteras viloavgiften.
Uppsägningstiden av ett avtal om hemstädning är en månad och uppsägningen ska ske skriftligen via e-post eller vanlig post. Uppehållstiden räknas inte in i uppsägningstiden. I fall kunden vill frånträda ett avtal direkt - debiteras viloavgiften per varje uteblivet städtillfälle under uppsägningstiden.
Varför behover ni mitt personnummer?
Personnumret behövs för att du ska kunna få rut-avdrag direkt i fakturan. Läs mer nedan.
Hur fungerar rut-avdraget?
Privata kunder betalar halva arbetskostnaden inklusive moms för nyttjandet av så kallade rut-tjänster, såsom städning och barnpassning. Kunden får alltså det preliminära skatteavdraget direkt vid köpet. Den resterande arbetskostnaden begär utföraren av tjänsten från Skatteverket när kunden betalat fakturan. Skatteverket skickar kunden ett bekräftelsebrev när utbetalning till företagaren har gjorts. Det belopp som kunden har fått i preliminär skattereduktion kommer att vara förtryckt i kundens inkomstdeklaration. Kompletterande information om rut-avdraget hittar du på Skatteverkets hemsida.
Kan jag betala med kontanter?
Vi kan inte ta emot kontanter. Alla tjänster betalas mot faktura i efterskott.
Har företaget gällande försäkringar?
Företaget har en omfattande ansvarsförsäkring som gäller upp till 10 miljoner kronor. Personalen är försäkrad enligt bestämmelserna i kollektivavtalet.
Har ni F-skattsedel?
Ja, företaget är godkänt för F-skatt.